ŠKOLA je DOMA - Český jazyk
Určitě se shodneme, že český jazyk je ve škole jeden z nedůležitějších, ale také jeden z nejtěžších předmětů vůbec. Děti, které přijdou do školy téměř bez znalostí, umí po roce všechno napsat i přečíst. Český jazyk není ale jen o písmenech, ale také o rozvoji slovní zásoby a o vyjadřování člověka jako takového.
Začneme tedy u písmenek. Určitě je fajn, když má dítě doma nějaká písmena už třeba rok před školou. Může s nimi manipulovat a hrát si - například s Dřevěné magnetky – tiskací abeceda od Vilac. Hlásková stavba slova dělá problémy spoustě dětí a skládání slov z magnetů třeba na ledničku dětem hodně pomůže při procvičování.
Didaktická hra, která trénuje první písmena ve slovech, je ABC Cink od Djeco. V krabici najdete zvonek, karty s obrázky a menší kartičky s písmeny velké tiskací abecedy. V každém kole se otočí 4 karty s obrázky a k nim jedna kartička s písmenem.
Cílem je co nejrychleji vymyslet slovo, které je na některém ze 4 obrázků a začíná na písmenko, které je napsané na otočené kartičce. Kdo první zacinká a slovo řekne, získává jako bod kartu s písmenem. Děti při hraní postupně zjistí, že nejjednodušší je říkat vlastní jména osob nebo zvířat, tak jim je pro těžší verzi hry můžete zakázat. Doporučuji pro prvňáčky!
Karetní hra Batamo od Djeco je na podobném principu, ale o něco těžší, proto ji můžete hrát s o něco staršími školáky. Karty na sobě mají písmena nebo obrázky (barvy, zvířata, města nebo osoby). Karty se rozdělí mezi všechny hráče a cílem hry je získat co nejvíce karet. Kdo o karty přijde, prohrává. Hra je na způsob známé karetní hry válka, kde větší karta bere všechny menší.
U Batama bere karty ten, kdo jako první vykřikne slovo, které obsahuje otočená písmena nebo které souvisí s otočeným obrázkem a jedním písmenem. Protože mohou nastat asi 3 situace, hra je na rychlou reakci o něco náročnější. Druháci už ji ale hravě zvládají.
Když nám to tak pěkně plyne podle ročníků, je tu jedna novinka pro třeťáky, která rozhodně stojí za zmínku. Pekelné učení s Čertíkem Kvítkem: Vyjmenovaná slova od 4bambini.
Děti frčí figurkou po pekelné dráze a cestou sbírají uhlíky za správně doplněná Y a I ve slovních spojeních či větách na přiložených kartičkách. Každých 5 získaných uhlíků si vymění za jednoho čerta. Cílem hry je vyjet z pekla s co nejvyšším počtem čertů.
Bezvadné je, že hru může hrát dítě samo. Kartičky mají z jedné strany zadání a z druhé správné řešení – navíc doplněné pěkným obrázkem, aby dítě lépe pochopilo jeho význam. Také lze vytřídit třeba jen vyznačené kartičky s i/y po B a postupně přidávat další obojetné souhlásky, tak, jak je děti ve škole probírají. Třeťákům lze vyřadit kartičky se „špeky“ a slovy, která nejsou tak běžná, a zařazovat je, až zvládnou vyjmenovaná slova a k nim jednoduchá příbuzná. Největším oříškem pro děti však při hře zůstává, kterého čerta si za uhlíky vybrat!
TIP! Doma můj prvňák pořád žadonil, že chce hru hrát. Jelikož neumí vyjmenovaná slova, jeho cílem bylo přečíst kartičku bez chyby. Pokud se mu to povedlo, vysloužil si uhlík. Hru tak lze použít určitě nejenom s vyjmenovanými slovy.
Na začátku jsem psala, že čeština je také o vyjadřování a třeba i tak trochu fantazii. Ráda ve vyučování používám Příběhy z kostek od Mindok. Můžete si vybrat z celé škály námětů – základní sada, akce, výpravy, fantazie, divočina. V krabičce najdete 9 kostek s různými obrázky podle námětu.
Hráč hodí všemi devíti kostkami a vybere si z nich tři. Začne vyprávět příběh, do kterého musí zapojit všechny tři obrázky z hozených kostek. Další hráč použije také tři kostky a navazuje na děj předešlého hráče. Poslední hráč uzavře děj s posledními třemi obrázky.
Lze vymyslet celou řadu variant. Jeden hráč může vymyslet sám příběh ze všech devíti kostek nebo můžete hráči úkol zlehčit tím, že si může ještě např. 2x hodit kostkami, které mu do děje nepasují. Také můžete kombinovat dvě sady kostek třeba základní set s akcemi a tvořit tak další a další nové příběhy.
Didaktická hra, která trénuje první písmena ve slovech, je ABC Cink od Djeco. V krabici najdete zvonek, karty s obrázky a menší kartičky s písmeny velké tiskací abecedy. V každém kole se otočí 4 karty s obrázky a k nim jedna kartička s písmenem.
Cílem je co nejrychleji vymyslet slovo, které je na některém ze 4 obrázků a začíná na písmenko, které je napsané na otočené kartičce. Kdo první zacinká a slovo řekne, získává jako bod kartu s písmenem. Děti při hraní postupně zjistí, že nejjednodušší je říkat vlastní jména osob nebo zvířat, tak jim je pro těžší verzi hry můžete zakázat. Doporučuji pro prvňáčky!
Karetní hra Batamo od Djeco je na podobném principu, ale o něco těžší, proto ji můžete hrát s o něco staršími školáky. Karty na sobě mají písmena nebo obrázky (barvy, zvířata, města nebo osoby). Karty se rozdělí mezi všechny hráče a cílem hry je získat co nejvíce karet. Kdo o karty přijde, prohrává. Hra je na způsob známé karetní hry válka, kde větší karta bere všechny menší.
U Batama bere karty ten, kdo jako první vykřikne slovo, které obsahuje otočená písmena nebo které souvisí s otočeným obrázkem a jedním písmenem. Protože mohou nastat asi 3 situace, hra je na rychlou reakci o něco náročnější. Druháci už ji ale hravě zvládají.
Když nám to tak pěkně plyne podle ročníků, je tu jedna novinka pro třeťáky, která rozhodně stojí za zmínku. Pekelné učení s Čertíkem Kvítkem: Vyjmenovaná slova od 4bambini.
Děti frčí figurkou po pekelné dráze a cestou sbírají uhlíky za správně doplněná Y a I ve slovních spojeních či větách na přiložených kartičkách. Každých 5 získaných uhlíků si vymění za jednoho čerta. Cílem hry je vyjet z pekla s co nejvyšším počtem čertů.
Bezvadné je, že hru může hrát dítě samo. Kartičky mají z jedné strany zadání a z druhé správné řešení – navíc doplněné pěkným obrázkem, aby dítě lépe pochopilo jeho význam. Také lze vytřídit třeba jen vyznačené kartičky s i/y po B a postupně přidávat další obojetné souhlásky, tak, jak je děti ve škole probírají. Třeťákům lze vyřadit kartičky se „špeky“ a slovy, která nejsou tak běžná, a zařazovat je, až zvládnou vyjmenovaná slova a k nim jednoduchá příbuzná. Největším oříškem pro děti však při hře zůstává, kterého čerta si za uhlíky vybrat!
TIP! Doma můj prvňák pořád žadonil, že chce hru hrát. Jelikož neumí vyjmenovaná slova, jeho cílem bylo přečíst kartičku bez chyby. Pokud se mu to povedlo, vysloužil si uhlík. Hru tak lze použít určitě nejenom s vyjmenovanými slovy.
Na začátku jsem psala, že čeština je také o vyjadřování a třeba i tak trochu fantazii. Ráda ve vyučování používám Příběhy z kostek od Mindok. Můžete si vybrat z celé škály námětů – základní sada, akce, výpravy, fantazie, divočina. V krabičce najdete 9 kostek s různými obrázky podle námětu.
Hráč hodí všemi devíti kostkami a vybere si z nich tři. Začne vyprávět příběh, do kterého musí zapojit všechny tři obrázky z hozených kostek. Další hráč použije také tři kostky a navazuje na děj předešlého hráče. Poslední hráč uzavře děj s posledními třemi obrázky.
Lze vymyslet celou řadu variant. Jeden hráč může vymyslet sám příběh ze všech devíti kostek nebo můžete hráči úkol zlehčit tím, že si může ještě např. 2x hodit kostkami, které mu do děje nepasují. Také můžete kombinovat dvě sady kostek třeba základní set s akcemi a tvořit tak další a další nové příběhy.
Tereza Chaloupková
Tereza, maminka dvou kluků a učitelka 1. stupně ZŠ, je naší externí posilou. Sdílí s námi své pedagogické zkušenosti a radí, jak školní děti rozvíjet hravě a zábavně.