Potřebujete poradit? 770 601 604 Po - Pá 9:00 - 15:00
0
Košík
Úvodní stránka Mámin blog ŠKOLA je DOMA: Eduludo hry 2

ŠKOLA je DOMA: Eduludo hry 2

Rozvíjíme předškoláky 14. 4. 2020 2 minuty
Tereza Chaloupková
Dnes budeme pokračovat sérií her Eduludo od francouzské ještěrky DJECO. Pro Eduludo hry je typické, že jsou určeny pro jednoho hráče, což je praktické, když není po ruce spoluhráč nebo když se ve větším kolektivu děti nedomluví, jakou společnou hru budou hrát. Jedná se o trojici her: Kde stoji žirafa?, Animomix a Skládáme tvary. Každá rozvíjí jinou oblast předškoláků, a proto jsou tak zajímavé.

Pojďme hned na první zmiňovanou Kde stojí žirafa? Hra zaujme děti rozhodně nejvíce, protože v ní najdou 6 figurek! A ne ledajakých. Přímo z africké savany! Gumová zvířátka – žirafu, slona, opici a předměty – domeček, strom, keř. K této jednoduché a zábavné hře bude potřeba ještě přiložená dřevěná mřížka s čtverci rozmístěnými v mřížce 2x3 a vzorové karty se zadáním na jedné straně a řešením na té druhé.
                              

Hra může začít… Dítě si vylosuje jednu kartu a do mřížky umístí figurky dle zadání. Zadání na kartičce je foceno zepředu, takže je poměrně zřetelná první řada s figurkami, ale umístit zadní řadu, už může být trochu oříšek. Naštěstí vždy kousek figurky na kartičce vykukuje, tak se dá její poloha určit přesně. Po umístění všech šesti figurek se kartička otočí a můžeme si zkontrolovat správný výsledek – který je zobrazen pohledem shora.

Kartičky jsou rozděleny barvou na dvě obtížnosti. Zelené orámování je jednodušší variantou, oranžové orámování je těžší, protože nejde pouze o umístění figurky do správného čtverce, ale také o správné natočení figurky. Některé totiž stojí zády nebo se dívají třeba vpravo.

V této hře děti jednoznačně rozvíjí prostorové vnímání, které je pro některé těžko pochopitelné. S těmito praktickými figurkami to jde mnohem lépe vysvětlit.

NÁŠ TIP: Nepracujte jen podle kartiček, ale také podle diktátu dospělého: Polož žirafu doprava dolů, polož opici doprostřed nahoru, polož slona doleva nahoru. Polož dům před opici. Polož keř napravo od opice.

    

Druhou hrou, kterou bych vám chtěla představit, je Animomix. Ta je určena především na rozvoj zrakového vnímání, konkrétně zrakové analýzy a syntézy, což je koneckonců i cílem této skládačky. V balení najdete dřevěnou tabulku s kolíčky v rozích, na které se budou nasazovat vždy 3 karty: barevná fólie (4ks), fólie se srstí (8ks) a karty s výřezem zvířátka (10ks). Dostanete k nim také 20 oboustranných kartiček se zadáním.

Děti si vylosují kartičku, kde mají zvíře s příslušnou barvou a srstí. Jejich úkolem je navléci na tabulku se 4 otvory nejprve správnou barvu, vzor srsti a výřez zvířete. U mladších dětí je zajímavé pozorovat, jak přichází (většinou metodou pokus – omyl) na pořadí, ve kterém navléct kartičky, aby byl celý obrázek vidět. Je to zábavná hra o trpělivosti i jemné motorice.

NÁŠ TIP! Dokážete zkombinovat fólie tak, aby vzniklo zelené zvířátko?  

Do třetice přichází na řadu hra Skládáme tvary. Hra vychází ze skládačky tangram, hlavolamu, který pochází ze staré Číny. Cílem je z několika geometrických útvarů složit obrázek, přičemž zadaný máte pouze jeho obrys.

V krabici najdete pytlík s dřevěnými tvary, 12 oboustranných karet se zadáním a 12 kartiček s jejich řešením. Zadání mají 3 stupně obtížnosti. Nejjednodušší jsou zeleně orámované karty. Na nich jsou přesně zobrazené tvary, které budete potřebovat. Před skládáním do samotného obrysu je tedy vhodné, aby si děti tvary připravily. Pak už můžete postupovat od nejjednodušších kartiček k těm složitější. Střední náročnost mají karty modře orámované. Na nich je také zobrazené, jaké tvary budete potřebovat, ale už u nich máte i zobrazenou číslici – určující počet daných tvarů. Tady už děti musí umět číslice do 6. Nejtěžší karty jsou červené, u nichž už je dán pouze obrys. Jaké tvary do něj patří? Na to už musíte přijít sami.

Tuto hru bych doporučovala až od 4 let, i když krabice uvádí od 3 let. Velice často se totiž stává, že se jemným drbnutím složené tvary bortí a nedrží na svém místě. To může mladší děti výrazně demotivovat, protože ještě nemají tak přesné pohyby rukou a dostatečně rozvinutou jemnou motoriku. 

 

 

Internetový obchod
Sdílet
Tereza Chaloupková Tereza, maminka dvou kluků a učitelka 1. stupně ZŠ, je naší externí posilou. Sdílí s námi své pedagogické zkušenosti a radí, jak školní děti rozvíjet hravě a zábavně.