Šimon Konečný (11 let): Vymyslel jsem svou vlastní hru
Šimone, vytvořil jsi vlastní hru. Mohl bys nám ji představit?
Je to fotbalová hra. Každý hráč si tvoří svůj fotbalový tým z 11 fotbalistů. Vytvořil jsem papírové kartičky s vymyšlenými fotbalisty, kteří mají určitou sílu a schopnosti a hrají na určitém postu. Herní mechanismus je založen na házení kostkou. Hra probíhá tak, že si vždy dva hráči rozestaví své fotbalisty - vyloží kartičky na stůl do pozic jako při skutečném fotbalu. Míč představuje bílá kostka s černými puntíky. Kdo hodí víc, začíná. Rozehraje uprostřed hřiště, hráči se střídají a každý říká, co s míčem dělá. Fotbalisti si přihrávají, soupeř může napadat - bránit. V soubojích se hází kostkou o kličku. Když hráč řekne, že střílí na bránu, tak si dává souboj s brankářem. Hodnota hozená kostkou navyšuje sílu fotbalisty uvedenou na kartě. Karty se přesouvají proti sobě po stole. Je to vlastně klasický fotbal převedený do karetní podoby, kdy v soubojích se hází kostkou. Záleží na strategii, není to jen o náhodě. Záleží, jak dobře soupeř obsazuje útočící hráče a tak.
S klukama hrajeme turnaj - uděláme si tabulku a hraje každý s každým nebo nakreslíme „pavouka“. Hrají se dva poločasy, ale záleží na dohodě. Aby hra nebyla pořád stejná, snažím se vymýšlet různá vylepšení – míče, dresy, stadiony... Jsou tam i papírové peníze, kterými se hráči nebo vylepšení kupují.
Jak vypadá karta hráče (fotbalisty)?
Na kartě je nakreslený fotbalista, je tam jeho jméno, tým, národnost, číslo a post, na kterém hraje. Procenta udávají sílu a schopnosti. Dále je tam označení, jak je fotbalista vzácný - stupnice je Gold, Silver, Bronz, a Normal. To představuje cenu, za kolik je možné si ho koupit. Vytvořil jsem asi 80 kartiček, z toho tak 50 je vymyšlených, ostatní jsou inspirovány skutečnými fotbalisty.
Proč Tě baví společenské hry?
Hry mě baví, protože jsou originální. Každá přináší něco nového. Baví mě ta možnost rozhodování a že ve hře můžu být, čím chci, od hasiče až po hrdinu z fantasy příběhu. U hraní her mě baví strategické myšlení, svoboda a volba, co budu dělat. Také si s kamarády užiji legraci nebo dobrodružství v různých situacích.
Myslíš, že má smysl hry hrát? Pomáhá Ti to nějak ve škole?
Při hraní her jsme s kamarády spolu a nehádáme se tolik, protože víme, že je to hra. Spory víc vznikají u her venku – tam nejsou tak pevně stanovená pravidla. Hraní her učí smyslu pro čestnost, dodržování pravidel, učíme se nešvindlovat.
Co vám hraní her dává pro kamarádství?
Myslím, že má smysl hrát hry. Ty vědomostní pomůžou do školy. Některé jsou zábavné, některé jsou víc vzdělávací. Často je nutné si něco rozvrhnout, spočítat – kolik čeho máš a tak. Jiné jsou na přemýšlení, rozvíjení strategie.
Čím bys chtěl být?
Úplně přesně to nevím. Možná něco kolem filmu, her nebo lega.
Tvoji hru si ostatní děti zahrát nemůžou. Mohl bys jim dát tip na jiné hry, které Tě baví a děti by si je mohly zahrát doma?
Baví mě Záchranáři, kde je originální strategie - všichni musí spolupracovat. Pro zábavu rád hraji Colt Express nebo Time´s Up! Další oblíbené jsou Talisman, Sabotér nebo Dominion. Ze vzdělávacích mám rád Česko junior.