Rozvoj grafomotoriky: 2. díl Jemná motorika
A je tady druhý článek našeho seriálu o rozvoji grafomotoriky. Dnes si povíme o druhém pilíři – jemné motorice a vývojovém období dětí od 3 do 6 let. Věk je zde opravdu velmi orientační a mezi dětmi jsou velké rozdíly. Důležité je na dítě netlačit, nechat mu prostor pro rozvoj a nepřeskakovat ke složitějším prvkům, pokud ještě nezvládá úroveň nižší.
Jedním z příkladů je třeba osifikace kostí zápěstí, ke kterému dochází až kolem 6 let a které jsou pro psaní a výdrž potřeba. Některé věci u dětí neurychlíme a musíme je prostě nechat dozrát.
Jemná motorika a děti od 3 do 6 let
Jemná motorika (oproti motorice hrubé, která vychází z pohybů celého těla, ramene a loktu) vychází z práce zápěstí a pohybu prstů.Jak procvičíme jemnou motoriku?
- Sebeobsluha – zapínání knoflíků, zipů, vázání tkaniček, oblékání
- Každodenní činnosti – krájení, loupání, utírání
- Práce s plastelínou
- Třídění drobných předmětů
- Navlékání korálků
- Skládání mozaiky, puzzle, kostek
- Vkládačky, šroubování, namotávání
- Stříhání, lepení, vytrhávání, skládání, mačkání papíru
Všechny tyto činnosti pak zúročíme právě při samotném kreslení, později psaní. V tomto období bych měli nejvíce pracovat se správným úchopem pastelek. Pokud se špatně zafixuje, už se ve škole velmi špatně napravuje. Správný úchop je tzv. špetkový – používá tři prsty. Palec a ukazováček jsou bříšky proti sobě a prostředníček podpírá psací náčiní zespodu.
Procvičování jemné motoriky s pastelkami
Dalším pojmem je lateralita – tedy vyhraněnost pravé či levé ruky, která už by měla být rok před nástupem do školy vyhraněná. Osobně se přikláním, aby většina uvolňovacích cvičení byla prováděna stále na větší ploše – ideálně velikost A3. Je fajn prostřídat při cvičení vodorovnou i svislou plochu a zkoušet to nejenom v sedě, ale také ve stoje – za pomocí plastových barev s ergonomickou oblastí úchopu Faber-Castell.Základem tohoto období jsou širší trojhranné pastelky JUMBO ideálně s gripy (výřezy) např. Faber-Castell Jumbo Grip. S gripy existuje také obyčejná tužka Stabilo Easygraph, která je taktéž vhodná, ale je důležité, dát pozor na to, aby byla správně ostrouhaná. Použijte například ořezávátko Faber-Castell Kids, které navíc krásně vypadá. Dále dejte pozor, aby gripy seděly a podporovaly správný úchop.
Další pomocníci v rozvoji jemné motoriky: Křídy, magnetické či mazací tabule a nůžky
Malovat venku na velkou plochu můžete barevnými křídami na chodník Maped. Některé děti jsou při malování úzkostné a často svou práci kriticky hodnotí, proto jsou oblíbené různé druhy mazacích tabulí (Magnetická polohovatelná tabule Janod) a tabulek (Sada MAPED Creativ Artist Board - Transparentní tabule na kreslení), kde mohou trénovat s o něco menší starostí. Nezapomínat by se mělo také na stříhání – můžete dětem třeba nakreslit šikmé čáry, spirály, kruhy apod. Doporučuji dětské ergonomické nůžky Griffix.TIP! Zajímavé pomůcky najdete u systému Griffix od značky Pelikan.
Zaujal vás 2. díl o rozvoji grafomotoriky u dětí od 3 do 6 let? Pak se můžete vrhnout na 3. díl grafomotorického seriálu, kde se zabýváme rozvojem vizuomotoriky u dětí ve věku od 6 let.
Rozvoj grafomotoriky: 1. díl Hrubá motorika
Grafomotorika je slovo, při jehož zaslechnutí většině rodičů a učitelů vstávají hrůzou vlasy na hlavě. Jedná se o souhrn psychomotorických činností, které se projevují při kreslení a později psaní. A abyste z tohoto slova neměli hrůzu, připravili jsme si pro vás ...
Rozvoj grafomotoriky: 3. díl Vizuomotorika
V posledním článku ze série o rozvoji grafomotoriky se po jemné a hrubé motorice dostáváme k poslednímu pilíři – vizuomotorice, která se týká hlavně dětí při nástupu do školy a dál, tedy 6 a více let.
Agátin školní speciál
Hola, hola, škola volá! Usedne váš školák do lavice poprvé a vy řešíte školní výbavu? Ať poprvé, či poněkolikáté, přichystali jsme pro vás velký školní speciál, který vám usnadní přípravu do nového školního roku včas. My v Agátině světě totiž moc dobře víme, jaká výbava...
Tereza Chaloupková
Tereza, maminka dvou kluků a učitelka 1. stupně ZŠ, je naší externí posilou. Sdílí s námi své pedagogické zkušenosti a radí, jak školní děti rozvíjet hravě a zábavně.