Říkanky, říkadla aneb rozvíjíme s dětmi řečovou techniku
Slovní zásoba, zájem o jazyk, komunikační dovednosti. To vše s řečovou technikou úzce souvisí. Jak ale dítě „navnadit“ k tomu, aby si k jazyku a řeči vytvořilo ten pravý vztah?
Řeč a řečová technika
Řeč je lidská schopnost, která není člověku vrozena, ale naopak se ji každý jedinec musí naučit. Člověk je schopen využívat slovní i neslovní sdělovací prostředky, a to za účelem interakce. Miminka si na svět přinášejí pouze vrozenou dispozici naučit se mluvit. Bez kontaktu s mluvícím okolím by však veškerá dispozice přišla vniveč.
Řečová technika souvisí s logopedií, inteligencí, smysly i zkušenostmi dítěte. Řečovou výchovu je proto třeba těmto faktorům, které jsou zároveň i kritérii, přizpůsobit.
Jak rozvíjet řečové schopnosti u dětí?
Stejně jako u zpěvu je základem správné řeči využití dechu a mluvidel (artikulace). U dětí předškolního věku je nutné použít 3 klíčové věci:
- Příběh: bez příběhu dítě odříkává jen prázdná slova, nechápe jejich smysl a nemůže v sobě budovat prožitek a vlastní napojení na text.
- Hra: nikdy nenuťte dítě „pracovat“, jinak mu danou činnost jistojistě znelíbíte. Obohaťte samotný řečový trénink o soutěžení a o „hravou myšlenku“.
- Legrace: ani ta nesmí chybět, udělejte si legraci sami ze sebe a věřte, že nácvik správných řečových návyků nabude zcela nových rozměrů.
Tip: Hraní domácího loutkového divadla v sobě všechny tři prvky hravě spojuje. Podle věku dítěte můžete vybrat jednoduché magnetické divadlo zn. Detoa, kartonové divadlo s hravým tvořením příběhu z řady Kvído či krásné domácí loutkové divadlo Marionetino.
Rozcvičování s dětmi
Nejlepším začátkem je tzv. gymnastika mluvidel. Začněte grimasami – napodobujte zvířátka nebo výrazy oblíbených pohádkových postav a pak pokračujte mimickým vyjádřením různorodých emocí. Po „rozhýbání“ mimických a řečových svalů si zkuste s dítkem zvolit jedno slovo a s přehnanou artikulací jej opakovat několikrát po sobě.
Další možností je, že si vaše dítko zvolí jedno slovo a vy druhé, a to tak, aby obě slova dohromady tvořila sousloví nebo holou větu. S vyslovováním se pak střídáte, tudíž doplňujete.
Od říkanek k recitaci básní
Pro děti kolem 2. – 3. roku jsou nejvhodnějším zdrojem inspirace dětské říkanky pro nejmenší. Najdete zde jednoduché a snadno zapamatovatelné říkanky, které si vaše dítko oblíbí.
Tip: jděte po příběhu, který je v říkance obsažen. Nezapomeňte si s dítkem vysvětlit všechna slova, jejichž význam by vaší ratolesti mohl být nejasný.
Oblíbenou technikou vylepšení řečových schopností a artikulace jsou dětské jazykolamy. Pojměte je jako soutěž, kdo z vás zvládne říci jazykolam bez chyby či v rychlejším tempu.
Tip: pokud je jazykolam ve stálém rytmu a vy máte doma metronom, nastavte si na něm tempo, které budete neustále zvyšovat a soutěžit se svou ratolestí, kdo zvládne vyšší „level“.
Máte před sebou spoustu úkolů, viďte? Hlavně nezapomínejte kontrolovat u dětí správný nádech a držení těla při mluvení. Co vy víte? Třeba se mluvením jednou vaše dítko bude živit?
Kristýna Křížová
Kristýna je zakladatelka a duše Agátina světa, kterému dává směr. Spolu se svou sestrou Lucií zkoumají české i zahraniční značky, aby do Agátina světa zařadily ty nejlepší hry a hračky. Protože jen hry, hračky, knížky a stavebnice, které vynikají přínosem pro děti, kvalitou zpracování, bezpečností i designem mohou patřit do Agátina světa. A takový je pak svět, který pro nás tvoří.