RECENZE: Twisty - DJECO
Nakonec se tedy hra ocitá na našem stole a já, po několika varování od dospělých, že hra může být pro děti složitá, poněvadž je podobná šachům, které nemá každý v oblibě, a že někteří ani nepřišli na to, jak se to vlastně hraje (rozuměj dospělí).
Začala jsem i s dcerou prozkoumávat krabici plnou barevných nic neříkajících menších i větších žetonů, lákavou desku, z níž na první pohled vůbec nebylo patrné, co je pointou hry, natož její cíl – tedy jak se dá vyhrát.
V druhé polovině pravidel můj mozek přestal vnímat a ztrácel se, přičemž dcera neustále opakovala „kdy už budeme konečně hrát?“, z čehož jsem vyrozuměla, že je „ready“ a že to asi chápe.
To se mi potvrdilo hned v prvním kole. Zkrátka se do toho pustila a začala dělat kroky k cíli. Možná bych měla poznamenat, že toto je náš obvyklý start u všech her, které vidíme poprvé. Nevím, jestli to dělá neopotřebovanost mozkových závitů nebo nějaká prazvláštní vloha, ale ta malá treperenda prostě hned ví, co má udělat pro vítězství, ještě než dočtu pravidla do konce. Už si tím hlavu nelámu a snažím se držet krok. Poprvé snad nevyhraji nikdy. Potřebuji víc času hru zažít.
Brzy jsem zjistila, že některé části pravidel opravdu nechápeme, a tak jsme se dohodly, že začneme tím, co nám jasné je. A to se mi moc líbilo. Vlastně šlo o jednoduchý princip, který upoutal svou dokonalou promyšleností. Opravdu připomínal princip šachů, ale mně se zdál spíše jako příprava na šachy, ovšem ten, kdo tuto klasickou staletími prověřenou hru dobře ovládá, by možná soudil jinak.
Teď pozor, kdo máte chuť se nechat zasvětit do tajů hry Twisty, nastražte uši (spíše oči), třeba vás zaujme stejně jako nás a budete jí chtít přijít na kloub: Cílem hry je nasbírat 7 žetonů s kostkami různých barev dle určeného pořadí. Jak prosté!
Co jsme s dcerou v počátku úplně nepochopily, bylo „určené pořadí“. Pravidla jsou velmi jednoduše popsaná, chtělo to jen chvíli přemýšlet. Nakonec jsme obě dospěly k závěru, že základem jsou menší kartonové žetony, které mají z jedné strany různobarevné kostky, podle nichž v průběhu hry „lovíme“ kostky stejné barvy na hrací ploše. Tyto malé žetony obrátíte kostkami dolů (čili vidíte stranu s bílými obrazci typu hvězda, čtverec, kruh, trojúhelník). Žetonů je 4x7 kusů, takže při hře čtyř hráčů vyjde na každého přesně 7. Pokud vás hraje méně, vezme si po zamíchání otočených žetonů každý z vás 7 žetonů k sobě a srovná je do řady, která následně určí pořadí sbírání velkých dřevěných žetonů na hrací desce.
Je ale možné si vytvořit dvě varianty – buď malé žetony rovnou všechny otočíte, a tak vidíte všech 7 po sobě jdoucích barev obrázků kostek, které budete sbírat v takto určeném pořadí, nebo otáčíte vždy jen žeton, který je na řadě. Tím se průběh hry lehce zdramatizuje.
Na hrací desku v náhodném rozvržení uložíte všechny dřevěné kameny a vynecháte pouze políčka v rohu a uprostřed. Do rohů postavíte náhodně figurky (každý má svou vlastní) a určíte, kdo je na tahu jako první. Tento hráč se podívá na svůj první malý kartonový žeton (má jich na začátku před sebou 7 v řadě a pořadí jde zleva doprava) a začne vymýšlet způsob, jak svou figurkou dojde na hrací desce právě k žetonu dané barvy.
A zde začíná to správné dobrodružství! Kromě obrázků barevných kostek totiž dřevěné hrací žetony obsahují další piktogramy, jejichž význam se vztahuje k pohybu figurky. Možná stále netušíte, o co jde a právě proto vám tu uvedu názorný příklad (tah, který provedla sedmiletá dcera v první hře).
Příklad tahu: fialová figurka je na řadě a potřebuje jako první v řadě získat žeton s růžovou kostkou.
Je to jednoduché, že?
Cílem je skončit tah na dřevěném žetonu s barvou kostky shodnou s barvou na malém kartonovém žetonu, který je právě na řadě (vždy první zleva z pohledu hráče).
Celé kouzlo spočívá v tom, že dokonale zkombinujete své kroky tak, abyste ho získali ideálně na jeden tah (nebo na minimální počet tahů) - protože soupeř přece nespí!
A jak se tedy pohybujete po herním poli? Základní pohyb je ve tvaru „L“ – tedy dvě políčka jedním směrem a jedno políčko do pravého úhlu (lze vytvářet různé kombinace po vzoru tahu koně ve standardní šachové hře).
Máte k dispozici jen jeden takový tah. Ale…!
Pokud figurka skončí na jiném žetonu než barevné kostce (ty se sbírají), dokážete velké věci.
Jeden typ žetonu umožňuje udělat ještě jeden pohyb ve tvaru L, jiný zase posunout se na sousední pole horizontálně či vertikálně, další diagonálně. Tři žetony slouží jako „teleport“, čili můžete mezi nimi přeskakovat bez ohledu na to, kde leží. Dokážete si tedy představit tah, kdy místo jednoho skoku uděláte pohyb třeba na 5 kroků? A to s cílem skončit na vámi vybrané barvě žetonu s kostkou?
Přiznám se, že mi dítě (ještě ani ne osmileté) trochu vyrazilo dech, když během pár minut začalo vytvářet téměř nekonečné kombinace kroků vedoucích k cílovému žetonu. Nestíhám! Nedokážu si ani zapamatovat ty kroky po sobě. Ona ano. A moc si to užívá. Když vidí mou bezradnost, začne mi pomáhat s mými tahy, aby se hra někam hnula ☺.
Chápete tedy, že pokud vybíráte a posuzujete hru Twisty, možná bude lepší nad tím moc nepřemýšlet. Budete mít zřejmě pocit, že je moc těžká a zřejmě nebudete hned chápat její pravidla. Ale vůbec nezoufejte. Vězte, že stačí pravidla přečíst vašim dětem a ony vás to už naučí ☺.
Užijete si pak dokonalou hru, která se neomrzí, stejně jako se neomrzely už generacím dokonale promyšlené šachy (žádné příběhy, žádné grafiky, obrázky, spoustu tabulek, kostiček, figurek – jen deska s čtvercovými poli a několik druhů žetonů, kdy každý znamená jiný pohyb).
Jasný cíl, jasná výhra. Posbírat 7 žetonů v pořadí, které vám osud přidělil.
Nechám pro vás pár malých překvapení v podobě dalšího obohacení hry – tedy že si již získané žetony mohou hráči navzájem brát, ale pozor! Existuje proti tomu i obrana. Ale na to už snadno přijdete sami.
RECENZE: Jungle Logic - DJECO
RECENZE: Kočičí klub - MINDOK
RECENZE: Boom, Bang, Gold - HABA