"Práce s dětmi v klubu se neliší od činnosti běžných mateřských škol," říká Věra Cvoreňová z organizace Člověk v tísni
Kolik předškolních klubů provozujete?
Celkem máme v tuhle chvíli 11 předškolních klubů po celé České republice. V Praze máme 2 předškolní kluby - jeden na Smíchově a druhý v Holešovicích, který je umístěn přímo v azylovém domě. Předškolní kluby jsou určeny pro děti ze sociálně vyloučených lokalit nebo děti ohrožené chudobou. Do klubu se také dostávají děti, jejichž rodiče mají mnohdy nízké vzdělání a chybí jim vždělávací návyky. To v praxi znamená, že děti nemají doma dostatečné podněty ke vzdělávaní.Jak takové předškolní vzdělávání vypadá v praxi?
Snažíme se, aby předškolní klub fungoval ve stejném režimu jako klasické školky. Většina našich klubů je otevřena od pondělí do čtvrtka, konkrétně od 9h do 12h. Klub může navštěvovat až 10 dětí ve věku 3 až 6 let. Po příchodu do školky mají děti prostor k volné hře, kdy mohou využít didaktické hry a hračky. Následuje komunitní kruh, kde probíráme aktuální téma. Nyní například probíráme roční období, podzim, takže si s dětmi povídáme o podzimu, říkáme si básničky. Nechybí pohybové, výtvarné i hudební aktivity. V podstatě práce s dětmi v klubu se neliší od činnosti běžných mateřských škol.Zapojujete také rodiče?
Ano, to je velmi důležité. Hlavním cílem je komunikace, bavíme se s rodiči o tom, jak dítěti prospívá pobyt v předškolním klubu. Pochvala a pozitivní motivace jsou také důležité. Chválíme nejenom děti, ale i rodiče, například za pravidelnou docházku či včasné omlouvání. Tím připravujeme rodiče na jejich kompetence, až jejich dítě půjde do školky nebo školy.Práce s dětmi vyžaduje trpělivý přístup podložený odbornými znalostmi a dovednostmi. Používáte norskou vzdělávací metodu Grunnlaget. Řekněte nám o ní něco.
V rámci předškolních klubů v České republice jsme zavedli norskou vzdělávací metodu Grunnlaget, která v překladu znamená základ. Děti se učí podle pojmů, tzn. vytváří si základní pojmosloví. Je to velmi důležité pro další rozvoj kognitivních procesů. Při učení pojmu "barva" seznámím děti nejdříve předmětem, např. tužkou, a poté zprostředkovávám poznání o barvě, např. je červená. Když potřebuji procvičit barvy s dětmi, nechám je vybrat předmět a zkusí mi zopakovat, co mají v ruce a jakou "to" má barvu. Snažíme se rozvíjet logické myšlení, u starších dětí jsou to ještě předmatematické a matematické dovednosti.
Prozradíte nám nějaký konkrétní případ, kdy úspěšně ditě opouští předškolní klub?
Těch případů, kdy se nám podaří úěspěšně připrvit dítě do běžné mateřské školy, je více. Ale každý posun dítěte je velký úspěch. I když dítě odejde z předškolního klubu, dveře se nezavírají. Snažíme se skrz rodiče sledovat jeho další kroky, abychom věděli, že zvládlo nastoupit do mateřské šklolky nebo první třídy. Děti zůstávají v klubu rok a vytvoříte si s nimi vztah, proto chcete vědět po jeho odchodu, že ten přechod zvládl hladce.
Celý rozhovor s Věrou Cvoreňovou z předškolního klubu organizace Člověka v tísni si můžete poslechnout v přiloženém videu.