Potřebujete poradit? 770 601 604 Po - Pá 9:00 - 15:00
0
Košík
Úvodní stránka Mámin blog O výchově hrou s Veselou chaloupkou 6: Školák 1.díl

O výchově hrou s Veselou chaloupkou 6: Školák 1.díl

Tipy pro výběr her a hraček 9. 3. 2020 2 minuty
Tereza Chaloupková
Posledním obdobím, které v tomto seriálu zmíníme, je mladší školní věk (rozuměj 6 - 7 let až 11 let). Hlavním znakem tohoto období je vstup dítěte do školy.

Na začátku tohoto období jsou děti hodně závislé na autoritě, při hrách jsou aktivní, snaživé a ochotné spolupracovat. Ke konci tohoto období se s blížícím se dospíváním stávají kritičtější… Všechny schopnosti jsou v tomto období více méně rozvinuté a už se pouze zdokonalují a „ladí“ detaily. Také se více do popředí dostává nadání, talent a individuální zájmy každého dítěte.


Motorický vývoj se postupně zklidňuje. Pohyby mladších školáků jsou přesnější, úspornější a stále se zlepšuje hrubá a jemná motorika. Jemnou motoriku i trpělivost celé rodiny prověří Totem zen od Djeco, se kterým mají opravdu co dělat i dospělí.
Grafomotorika je v tomto období velkým tématem, obzvláště v prvním ročníku, a právě tady se ukáže, jak dobře děti mají uvolněnou ruku z předešlého období. Důležité je stále dbát na správný úchop. Pro zpestření psaní a malování máme doma vyzkoušenou Hru s propisotem a také Kreslící šablony od Djeco.

Vnímání se stává cílevědomé a přestává být náhodné. Školáci nemají rádi pasivní příjem informací, chtějí se zúčastnit, zjistit vlastnosti předmětů a pochopit souvislosti mezi nimi.

Stále ještě existují hry, které rozvíjí zrakové vnímání na “školácké“ úrovni. Jednou z nich jsou Mini hry – např. Hledej rozdíly s Remim od Djeco, v balení najdete i tužku, takže jsou praktické na cesty i třeba při dlouhém čekání u zubaře. Výbornou pomůckou je také Barevný kód od Mindok, který je pro jednoho hráče. Šikovné koumáky bude bavit rozpohybování obrázků Kinoptik a na procvičení očních pohybů je u nás velmi populární Labyrintix.

Představivost dosahuje u malého školáka vrcholu a ztrácí předškoláckou spontánnost, ale v ruku v ruce s fantazií je třeba ji podporovat, a to nejen při hře, ale také v reálném životě. Děti nabývají sebevědomí a podpora toho, že v životě můžeme snahou a pílí dosáhnout, čeho chceme, je pro děti dobrým základem.
​​​Fantazie se skvěle rozvíjí při hře Dixit a s několika rozšířeními je u dětí velmi oblíbená.


Paměť na počátku převládá mechanická, ale rychle se zdokonaluje a postupně děti začnou zapojovat záměrné zapamatování i logický úsudek. Při paměťové hře Sardinky mi to „natřeli“ druháci.

Pozornost na myšlení je pro školáka velmi významná, podstatně ovlivňuje všechny školní činnosti a děti si postupně osvojují další a další logické operace. Ty rozvíjí celá řada her typu Smartgames. Tyto hry jsou většinou pro jednoho hráče a obsahují i kontrolu – správné řešení Tučňáci na ledu nebo Zámecké schody.

 

Internetový obchod
Sdílet
Tereza Chaloupková Tereza, maminka dvou kluků a učitelka 1. stupně ZŠ, je naší externí posilou. Sdílí s námi své pedagogické zkušenosti a radí, jak školní děti rozvíjet hravě a zábavně.