O výchově hrou s Veselou chaloupkou 6: Školák 1.díl
Na začátku tohoto období jsou děti hodně závislé na autoritě, při hrách jsou aktivní, snaživé a ochotné spolupracovat. Ke konci tohoto období se s blížícím se dospíváním stávají kritičtější… Všechny schopnosti jsou v tomto období více méně rozvinuté a už se pouze zdokonalují a „ladí“ detaily. Také se více do popředí dostává nadání, talent a individuální zájmy každého dítěte.
Motorický vývoj se postupně zklidňuje. Pohyby mladších školáků jsou přesnější, úspornější a stále se zlepšuje hrubá a jemná motorika. Jemnou motoriku i trpělivost celé rodiny prověří Totem zen od Djeco, se kterým mají opravdu co dělat i dospělí.
Grafomotorika je v tomto období velkým tématem, obzvláště v prvním ročníku, a právě tady se ukáže, jak dobře děti mají uvolněnou ruku z předešlého období. Důležité je stále dbát na správný úchop. Pro zpestření psaní a malování máme doma vyzkoušenou Hru s propisotem a také Kreslící šablony od Djeco.
Vnímání se stává cílevědomé a přestává být náhodné. Školáci nemají rádi pasivní příjem informací, chtějí se zúčastnit, zjistit vlastnosti předmětů a pochopit souvislosti mezi nimi.
Stále ještě existují hry, které rozvíjí zrakové vnímání na “školácké“ úrovni. Jednou z nich jsou Mini hry – např. Hledej rozdíly s Remim od Djeco, v balení najdete i tužku, takže jsou praktické na cesty i třeba při dlouhém čekání u zubaře. Výbornou pomůckou je také Barevný kód od Mindok, který je pro jednoho hráče. Šikovné koumáky bude bavit rozpohybování obrázků Kinoptik a na procvičení očních pohybů je u nás velmi populární Labyrintix.
Představivost dosahuje u malého školáka vrcholu a ztrácí předškoláckou spontánnost, ale v ruku v ruce s fantazií je třeba ji podporovat, a to nejen při hře, ale také v reálném životě. Děti nabývají sebevědomí a podpora toho, že v životě můžeme snahou a pílí dosáhnout, čeho chceme, je pro děti dobrým základem.
Fantazie se skvěle rozvíjí při hře Dixit a s několika rozšířeními je u dětí velmi oblíbená.
Paměť na počátku převládá mechanická, ale rychle se zdokonaluje a postupně děti začnou zapojovat záměrné zapamatování i logický úsudek. Při paměťové hře Sardinky mi to „natřeli“ druháci.
Pozornost na myšlení je pro školáka velmi významná, podstatně ovlivňuje všechny školní činnosti a děti si postupně osvojují další a další logické operace. Ty rozvíjí celá řada her typu Smartgames. Tyto hry jsou většinou pro jednoho hráče a obsahují i kontrolu – správné řešení Tučňáci na ledu nebo Zámecké schody.
O výchově hrou s Veselou chaloupkou 5: Předškolák 2.díl
O výchově hrou s Veselou chaloupkou 7: Školák 2.díl
O výchově hrou s Veselou chaloupkou 8: Společenské hry