Montessori tipy pro věk 12-18 měsíců: Jak na sebeobslužnou domácnost
Montessori 12-18 měsíců
Pohyb nabývá na obrátkách stejně jako jazyk dítěte se stává mrštnějším. Dítě je více samostatné, sebeobslužné, praktické pro život v domácnosti. Chce pomáhat mamince i tatínkovi při běžných denních činnostech.
Jde o klíčové období pro rozvoj vůle. Dítě již udrží myšlenku po určitou dobu, což se promítá do každodenních činností. S dítětem laskavě a pevně všechny činnosti dokončujeme, kdy ukončení jasně signalizujeme třeba slovy “a je to”. Jde např. o úklid hraček, vrácení knížky do knihovny, přebalení a společné vyhození plenky do koše.
Dávejte dítěti možnost volby. Jeho mozek to potřebuje. Ale pozor! Vždy dávejte na výběr pouze ze 2 sobě rovných věcí. Více možností totiž spouští v mozku paniku. Pro příklad – správně je výběr ze dvou knížek ke čtení, ale špatně je výběr z více možností či třeba výběr mezi odlišnými možnosti, a to třeba jít ven, nebo jít do obchodu.
Nadále budujeme smysl pro pořádek, ale zase nepřehlcujeme. V tomto věku dítě zvládne uklidit třeba dvě mističky do svého šuplíku v kuchyni nebo tři hračky do své poličky v aktivní zóně či knížku do knihovny. Ale nezvládne uklidit 20 rozsypaných puzzle dílů, to už dítě vyhodnocuje jako stres.
Když chce dítě něco našeho půjčit, můžeme tak učinit a ukázat mu, jak s věcí nakládat, jak se jí dotýkat, zda být opatrný kvůli křehkosti, atd. Když dítě nedodrží naše pokyny, řekneme mu, že takhle se bojíme, že se věc rozbije a bereme si ji zpět. Dítě učíme, že půjčit je v pořádku, ale stejně tak i nepůjčit své nové věci je v pořádku.
Tipy na uzpůsobení sebeobslužné domácnosti
Je dobré dítěti v tomto věku uzpůsobit domácnost k samostatnému fungování. V tuto chvíli bude činnosti ještě provádět s vaší dopomocí, ale časem se na těchto místech začne samoobsluhovat a bude z toho mít neskutečnou radost.
- Předsíň – Doporučujeme umístit dosažitelný věšáček na oblečení a obouvací stoličku.
- Kuchyň – Vyčleňte dítěti šuplík s nádobím, do kterého samo dosáhne a má tam k dispozici prostírání, 1 hrnek, 1 lžičku, 1 talířek, hadřík na utření stolku i hadřík na utření podlahy v případě nehody, apod. Dítě učíme připravovat stůl před jídlem i ho po sobě sklízet, utřít třeba rozlitou vodu. To, že vodu rozlije se může stát a není třeba ho hlasitě hubovat, ale dítě se musí naučit, že je potřeba po sobě tuto nehodu uklidit. Dobré také je, když má dítě k dispozici maličko vody na nalití a svoji skleničku. Může se tak samo obsloužit, když má potřebu žízně.
- Pokojíček – Dítě má oblečení na svém věšáčku v přiměřeném množství, kde si může vybrat ze dvou triček, ze dvou kalhot. Opět zase ne více, ať nemá dítě paralyzovaný mozek z více možností výběru. Postýlku pokud možno volte nizoučko u země, aby dítě v případě únavy samo vlezlo tam a po odpočinku i samo ven. Vybudujte dítěti čtecí koutek – jde o místo, kde s dítětem čteme knížky. Ideálně kousek dál od knihovny, aby si dítě vyvíjelo pohyb, když nám knížku nese a vrací jí zpět.
- Koupelna – Neměla by chybět stolička či schůdky pro snadné dosažení k umyvadlu (mytí rukou, čištění zoubků).
- WC – V tomto věku už většinou zkoušíme nočník, ale některé děti se lépe naučí rovnou na záchod, a to za pomoci malého prkénka a schůdků.
Tipy na aktivity
Hodně se v tomto období rozvíjí řeč dítěte, což podporujeme jako doteď, a to popisováním a komentováním toho, co děláme. Dítě začíná s neoblíbeným slůvkem “ne” a očekává reakci. Proto je dobré místo otázek, věci spíše oznamovat, a pokud dítě i přesto říká “ne” tak se nerozčilovat, ale srozumitelně a pevně opakovat, co se bude dít a činnosti jdeme společně s dítětem udělat – např. obout boty, umýt ruce, vyčistit zuby, …
V tomto věku není většina dětí připravena na separaci v podobě jesliček. Tedy pokud o to dítě vyloženě nestojí a rodiče mají možnost, doporučujeme nejdříve začít společně navštěvovat organizované Montessori dílničky. Postupně, až si dítě zvykne, může navštěvovat nějaké dílničky či jestličky samo, ideálně právě v prostředí, do kterého jste předtím docházeli společně.
Tipy na hračky
V tomto věkovém období se rozvíjí jemná motorika (manipulace s předměty, vkládání, otevírání, zavírání, vyndavání, zandavání, navlékání, přenášení věcí, třídění, řazení, šroubování, poznávání pohmatem) i hrubá motorika (dítě potřebuje oporu – stoličku, schody, prolézačky, Piclerové trojúhelník, dřevěnou houpačka, skluzavku).
Zaujalo vás téma Montessori a naše tipy pro vývojové období dětí do 1,5 roku? Co takhle si přečíst Montessori tipy pro děti od 1,5 roku do 3 let.
Chcete-li svému dítěti vybrat rozvíjející hry a hračky, které respektují osobnost dítěte, vybírejte z naší nabídky her a hraček typu Montessori.
Za cenné tipy a odborný dohled nad článkem moc děkujeme Montessori průvodkyni Petře Pokorné.