Potřebujete poradit? 770 601 604 Po - Pá 9:00 - 15:00
0
Košík
Úvodní stránka Mámin blog Montessori tipy pro věk 12-18 měsíců: Jak na sebeobslužnou domácnost

Montessori tipy pro věk 12-18 měsíců: Jak na sebeobslužnou domácnost

Tipy na hry & hračky 12. 4. 2023 4 minuty
Tereza Kotilová
M-O-N-T-E-S-S-O-R-I. Člověka, který se s tímto pojmem nikdy blíže nesetkal, možná jako první napadne, že jde o nějakou vzdělávací metodu či směr, což je vlastně pravda. V první řadě však jde však o podporu přirozeného vývoje dítěte v určitých životních obdobích. Pojďte se s námi dozvědět více o principech Montessori a načerpat tipy na pomůcky, aktivity i uspořádání domácnosti pro různý věk. Druhý díl se zaměřuje na batolata od 1 do 1,5 roku a hlavně na sebeobslužnou domácnost.

Montessori pro každý věk: 12-18 měsíců

Montessori 12-18 měsíců 

Pohyb nabývá na obrátkách stejně jako jazyk dítěte se stává mrštnějším. Dítě je více samostatné, sebeobslužné, praktické pro život v domácnosti. Chce pomáhat mamince i tatínkovi při běžných denních činnostech.  

Jde o klíčové období pro rozvoj vůle. Dítě již udrží myšlenku po určitou dobu, což se promítá do každodenních činností. S dítětem laskavě a pevně všechny činnosti dokončujeme, kdy ukončení jasně signalizujeme třeba slovy “a je to”. Jde např. o úklid hraček, vrácení knížky do knihovny, přebalení a společné vyhození plenky do koše. 

Dávejte dítěti možnost volby. Jeho mozek to potřebuje. Ale pozor! Vždy dávejte na výběr pouze ze 2 sobě rovných věcí. Více možností totiž spouští v mozku paniku. Pro příklad – správně je výběr ze dvou knížek ke čtení, ale špatně je výběr z více možností či třeba výběr mezi odlišnými možnosti, a to třeba jít ven, nebo jít do obchodu. 

Nadále budujeme smysl pro pořádek, ale zase nepřehlcujeme. V tomto věku dítě zvládne uklidit třeba dvě mističky do svého šuplíku v kuchyni nebo tři hračky do své poličky v aktivní zóně či knížku do knihovny. Ale nezvládne uklidit 20 rozsypaných puzzle dílů, to už dítě vyhodnocuje jako stres. 

Když chce dítě něco našeho půjčit, můžeme tak učinit a ukázat mu, jak s věcí nakládat, jak se jí dotýkat, zda být opatrný kvůli křehkosti, atd. Když dítě nedodrží naše pokyny, řekneme mu, že takhle se bojíme, že se věc rozbije a bereme si ji zpět. Dítě učíme, že půjčit je v pořádku, ale stejně tak i nepůjčit své nové věci je v pořádku. 

Montessori 12-18 měsíců 

Tipy na uzpůsobení sebeobslužné domácnosti 

Je dobré dítěti v tomto věku uzpůsobit domácnost k samostatnému fungování. V tuto chvíli bude činnosti ještě provádět s vaší dopomocí, ale časem se na těchto místech začne samoobsluhovat a bude z toho mít neskutečnou radost. 

  • Předsíň – Doporučujeme umístit dosažitelný věšáček na oblečení a obouvací stoličku.  
  • Kuchyň – Vyčleňte dítěti šuplík s nádobím, do kterého samo dosáhne a má tam k dispozici prostírání, 1 hrnek, 1 lžičku, 1 talířek, hadřík na utření stolku i hadřík na utření podlahy v případě nehody, apod. Dítě učíme připravovat stůl před jídlem i ho po sobě sklízet, utřít třeba rozlitou vodu. To, že vodu rozlije se může stát a není třeba ho hlasitě hubovat, ale dítě se musí naučit, že je potřeba po sobě tuto nehodu uklidit. Dobré také je, když má dítě k dispozici maličko vody na nalití a svoji skleničku. Může se tak samo obsloužit, když má potřebu žízně. 
  • Pokojíček – Dítě má oblečení na svém věšáčku v přiměřeném množství, kde si může vybrat ze dvou triček, ze dvou kalhot. Opět zase ne více, ať nemá dítě paralyzovaný mozek z více možností výběru. Postýlku pokud možno volte nizoučko u země, aby dítě v případě únavy samo vlezlo tam a po odpočinku i samo ven. Vybudujte dítěti čtecí koutek – jde o místo, kde s dítětem čteme knížky. Ideálně kousek dál od knihovny, aby si dítě vyvíjelo pohyb, když nám knížku nese a vrací jí zpět.
  • Koupelna – Neměla by chybět stolička či schůdky pro snadné dosažení k umyvadlu (mytí rukou, čištění zoubků).
  • WC – V tomto věku už většinou zkoušíme nočník, ale některé děti se lépe naučí rovnou na záchod, a to za pomoci malého prkénka a schůdků. ​


 

​​​​Tipy na aktivity

Hodně se v tomto období rozvíjí řeč dítěte, což podporujeme jako doteď, a to popisováním a komentováním toho, co děláme. Dítě začíná s neoblíbeným slůvkem “ne” a očekává reakci. Proto je dobré místo otázek, věci spíše oznamovat, a pokud dítě i přesto říká “ne” tak se nerozčilovat, ale srozumitelně a pevně opakovat, co se bude dít a činnosti jdeme společně s dítětem udělat – např. obout boty, umýt ruce, vyčistit zuby, … 

V tomto věku není většina dětí připravena na separaci v podobě jesliček. Tedy pokud o to dítě vyloženě nestojí a rodiče mají možnost, doporučujeme nejdříve začít společně navštěvovat organizované Montessori dílničky. Postupně, až si dítě zvykne, může navštěvovat nějaké dílničky či jestličky samo, ideálně právě v prostředí, do kterého jste předtím docházeli společně. 

Tipy na hračky 

V tomto věkovém období se rozvíjí jemná motorika (manipulace s předměty, vkládání, otevírání, zavírání, vyndavání, zandavání, navlékání, přenášení věcí, třídění, řazení, šroubování, poznávání pohmatem) i hrubá motorika (dítě potřebuje oporu – stoličku, schody, prolézačky, Piclerové trojúhelník, dřevěnou houpačka, skluzavku). 
 
Montessori houpačka



Zaujalo vás téma Montessori a naše tipy pro vývojové období dětí do 1,5 roku? Co takhle si přečíst Montessori tipy pro děti od 1,5 roku do 3 let.

Chcete-li svému dítěti vybrat rozvíjející hry a hračky, které respektují osobnost dítěte, vybírejte z naší nabídky her a hraček typu Montessori.   
 
Za cenné tipy a odborný dohled nad článkem moc děkujeme Montessori průvodkyni Petře Pokorné.

Internetový obchod
Sdílej článek svým přátelům Sdílet
Tereza Kotilová Píšu pro vás inspirativní články na Agátin blog. Takové články, které vám pomohou s výběrem her, hraček a pomůcek pro vaše děti. S velikou radostí některé hračky z Agátina světa osobně testuji v praxi, a to pod odborným dohledem mé dcery Rozálie.