Montessori tipy pro věk 0–12 měsíců: Jak začít?
Základní principy Montessori
Pojďme si nejdříve přiblížit základní principy, kterými se Montessori výchova řídí, ať si uděláte lepší obrázek, o co tu vlastně jde.
- Dítěti je umožněn svobodný pohyb.
- Dítě má řád a cítí jistotu díky rituálům.
- Dítě má k dispozici předměty, které ho v daném vývojovém období zajímají a rozvíjejí, není zahlceno věcmi.
- Pozornost dítěte není odváděna pryč od každodenních činností, např. při přebalování má být dítě vědomě s námi v té situaci přebalování špinavé plíny za čistou (ne, že dítě zabavím hračkou a šup šup přebalím, než si všimne, že to vlastně dělám).
- Dítě se od začátku setkává s reálnými věcmi – pes vypadá jako pes, slon je vždy pouze šedé barvy, sklenička je skleněná nikoliv plastová. Pokud totiž chceme u dítěte rozvíjet jemnost a to, aby si věcí vážilo, musíme používat skleničky reálné, ty křehké ze skla, u kterých nám záleží na tom, aby nebyly rozbité a jemně vedeme děti k tomu, že se sklenicí nehází, atd.
Montessori v prvních týdnech života
Přemýšlíte, kdy u vás doma začít s přístupem Montessori? Až si dítě začne všímat nějakých pomůcek, až začne opravdu vnímat? Chyba! Dítě vnímá už v bříšku u maminky, a tak netřeba otálet. Symbiotický život v Montessori teorii je prvních 6–8 týdnů života dítěte. Říká se mu též čtvrtý trimestr. Matka a dítě se v tomto životním období navzájem maximálně potřebují a vytvářejí společně symbiotický vztah. Proč? Protože matka právě ztratila část těla, kterou nosila celých 9 měsíců a dítě právě bylo “vytlačeno z domova”, kde se cítilo tak příjemně a v bezpečí. Pro psychickou i fyzickou pohodu matky i dítěte je nesmírně důležité být v toto životní období co nejvíce spolu a postupně se poznávat a napojovat se na sebe. Je potřeba obnovit tzv. referenční body, tedy vjemy, které miminko už znalo z bříška – potřebuje slyšet tlukot srdce maminky, cítit její vůni nebo třeba slyšet známou hudbu.
Vývojovým cílem tohoto životního období je rozvíjet základní důvěru mezi matkou a dítětem i důvěru v nové prostředí. Důvěra se buduje, když jsou potřeby dítěte uspokojovány láskyplně, laskavě, včas a s úctou. Dítě tak nabývá na důvěře, že svět je díky rodičům bezpečné místo pro jeho bytí. Cítí, že je tu chtěné. Tento pocit bezpečí vytváří láskyplný základ, který jednou, při budování osobnosti, povede k sebevědomému a optimistickému rozvoji dítěte.
Montessori 0–6 měsíců
Základem je od narození budovat dítěti bezpečné a důvěryhodné zázemí, kde se bude cítit příjemně. V tom vám mohou pomoci tzv. “stanoviště”, kde budete s dětmi provádět opakující se aktivity. Opakování je důležité v tom, že dítě již ví, co se bude na daném stanovišti dít. Všechny aktivity provádíme tiše, v klidu a v přirozeném tempu. Dítě nerozptylujeme, neodvádíme pozornost jinam, vše doprovázíme slovy a melodicky podobnými větami. Dítě pak časem pozná, co se bude dít, když typickým hlasem řekneme “ták, teď jdeme vyměnit plínku”. Cítí se u toho bezpečně. Stejně tak to bude fungovat při koupání, které provádíme stále stejným způsobem a po osušení miminko natřeme stále stejně vonícím olejem. Jde o tzv. rituály, na které si dítě navyká a získává díky nim pocit bezpečí.
3 doporučená stanoviště:
- Místo pro kojení
- Místo pro odpočinek
- Místo pro aktivitu
Tipy na aktivity
Velice oblíbenou Montessori pomůckou jsou speciální závěsné mobily (čteme mobajly) pro miminka. Mají jednoduchou formu, jsou kontrastní a měly by zprostředkovat správný dojem reálného světa. Ztvárňují ideálně to, co může volně “plout” – např. motýly, ptáčky, delfíny, tanečníky, ... Podporují zrak, časem i úchop, rozvíjí sluch i pohyb. Pokud se miminko o mobil přestane zajímat, je čas vyměnit ho za jiný.
Montessori 6–9 měsíců
Jakmile se dítě začne trochu pohybovat, otáčet se a zajímat se o okolí, připravte v místě pro aktivitu košíček se 2–3 hračkami. Nejprve klidně začněte jednou hračkou. Košíček je vždy v dosahu, aby si dítě mohlo “pohrát”, když má zájem. Nabídku nerozšiřujeme a vždy, když dítě ztratí o hračku zájem, tak ho klidným hlasem “přivoláme” a ukážeme mu, že hračka vždy patří zpět do košíčku. A hračku tam uklidíme.
Pro děti už v tomto věku je velice důležitý řád ve věcech, ale samy nejsou schopny ho udržovat. Proto je dobré mít hraček méně a měly by mít pevně dané místo. Dítě pak snadněji pochopí, kam co patří a vrací je tam i s radostí, protože vědí kam a zvládnou to samy.
Montessori 9–12 měsíců
V tomto věku se dítě začíná pohybovat více, stavět se, sedat si, lézt. Je velice vnímavé na komunikaci. Věk 9 měsíců je poměrně zlomový, je to čas, kdy se velké množství dětí samovolně odstaví a lze jej i přesunout do samostatné postýlky či pokojíčku. To vycítíte sami, zda se to týká vás a vašeho dítěte. Není to pravidlem, neboť pro tento věk je stejně tak obvyklá separační úzkost, kdy je dítě více stýskavé a více pláče po mamince.
Pro dětský mozek tohoto věku je stále přínosná rutina, řád, opakování věcí, což vede k jistotě dítěte.
Zaujalo vás téma Montessori a naše tipy pro vývojové období dětí do 1 roku? Co takhle si přečíst Montessori tipy pro děti od 1 do 1,5 roku.
Chcete-li svému dítěti vybrat rozvíjející hry a hračky, které respektují osobnost dítěte, vybírejte z naší nabídky her a hraček typu Montessori.
Za cenné tipy a odborný dohled nad článkem moc děkujeme Montessori průvodkyni Petře Pokorné.