Michaela Kolumpková: pro navázání terapeutického vztahu využíváme nejčastěji hru
Týká se týrání dětí všech věkových kategorií? I těch nejmenších?
Ano, týrání se může týkat dětí všech věkových skupin. My se setkáváme bohužel již s případy týrání a zneužívání předškolních dětí. Ojediněle do péče DKC vstupují i děti mladší 3 let. Nejpočetnější věkovou kategorii zastupují děti ve věku 3 až 6 let. Děti v předškolním věku jsou skutečně ohrožené, protože nemají rozvinuté dovednosti, jak se samy bránit, jsou snadno zmanipulovatelné a především "svým" dospělým bezmezně věří. Máme také v péči děti školního věku, ale také traumatizované klienty do věku 26 let.
Pracuje se lépe s mladšími dětmi či staršími?
Terapie malých dětí je jiná než práce s mládeží, která se dokáže slovně vyjádřit a sdělit, co ji trápí a bolí. S mladšími dětmi do cca 10 let využíváme naše terapeutické herny, kde hlavním nástrojem terapeutického procesu je hra a tedy hračky. Ve starším školním věku využíváme především terapii verbální.
Hračky jsou pro vás tedy terapeutický nástroj?
Přesně tak. V současnosti máme k dispozici čtyři specializované místnosti - dvě vyšetřovací a dvě terapeutické. Pro terapii jsou hračky a hry nezbytným nástrojem, protože hra je pro dítě nejoblíbenější a také nejpřirozenější činností. Umožňuje dítěti sebevyjádření, uvolnění a zmírnění emočního napětí, porozumění vlastním prožitkům, uvědomování a naplňování svých potřeb a vnímání hranic. Hračky a hry dokáží děti naplno zaujmout, za pomoci hraček snáze odkrývají své emoce, vztahy a vlastní vnímání světa. Prostřednictvím herní terapie navazujeme citlivým způsobem kontakt s dítětem a získáváme jeho důvěru, aby se dítě mohlo postupně vyrovnávat se svými minulými traumatizujícími zážitky.
Agátin svět se stal partnerem DKC a poskytl dar ve formě her a hraček. Vy jste byla zodpovědná za jejich výběr. Podle čeho jste vybírala z našeho sortimentu?
V sortimentu Agátina světa je mnoho hraček, které využíváme k terapii. Hodně jsem čerpala z nabídky stavebnic, dřevěných i magnetických, které poskytují dětem prostor pro volné hraní. Budují a staví podle své fantazie, zažívají úspěchy a neúspěchy, s nimiž se učí vyrovnávat. Často nás děti zapojují do hry a žádají o pomoc, což je pro děti a terapeutický proces velmi důležité. Hračky jsme volili také tak, aby dětem umožňovaly přehrávat a odžívat traumatizující události. Velmi si proto podpory Agátina světa ceníme.
V terapeutické herně musí být hračky pro chlapce i dívky. Některé hračky jako např. kuchyňka, dílna, domeček pro panenky umožňují dětem přehrávat a vracet se k situacím, které dítě zažívalo ve své rodině. Takové hry dětem mohou také pomoci rozpoznat vlastní potřeby a podporují dítě v sebepoznání. Pro zpracování traumatu je terapeuticky významné přehrávání traumatizujících situací.
Navázání důvěry s dítětem je pro terapii nesmírně důležité. Není to pro dítě i vás zraňující, když dojde k úkončení terapie a vztahu?
Z profesionálního hlediska musí být terapie v určitý moment ukončena. Dítě je již v závěru terapie připravováno na její ukončení a na návrat do svého života. Povzbuzující při ukončování péče pro nás je i to, že jsme dosáhli cílů, které jsme si na začátku společně s dítětem nastavili.
Každý den slyšíte smutné osudy malých dětí. To musí být náročné na psychiku. Jak se staráte o své duševní zdraví?
Každý potřebujeme někoho, s kým si můžeme promluvit o svých emocích a problémech. Osobně cítím od našeho týmu velkou podporu. Mohu se na ně kdykoliv obrátit a vypovídat se po náročné terapii. Duševní hygiena je velmi důležitá a každý člověk by si ji měl dopřát. Ve svém volném čase ráda sportuji, praktikuji jógu a trávím čas v přírodě. Začala jsem malovat a to je pro mě úžasná možnost, jak emoce ventilovat.