Logopedie JINAK: 5.díl Jaké vybrat hry
Rozdělení her podle oblastí, které nejenom v logopedii naše děti rozvíjejí. Motorické hry, hry nápodpobou, přemýšlivé a tvořivé.
Povídání o životě, o sladění mateřství s profesní kariérou, o cestě za vlastním sebepoznáním a realizací v rovnováze se Zuzanou Blažkovou, klinickou logopedkou a autorkou blogů Logopedie JINAK a Máma logopedka.
Dají se hry nějak třeba rozdělit, co pomůže na co, můžeš nám doporučit nějaké příklady, které můžeme pořídit domů a rozvíjet komunikační schopnosti i třeba bez logopedických obtíží?
Ano, mám je pro sebe srovnané do několika kategorií, které vám představím.
MANIPULAČNÍ – motorické: takové hry a hračky učí dítě používat velké svalové skupiny těla – rozvíjí hrubou motoriku. Patří sem například: to, na čem se dá jezdit, s čím se dá házet (míče, balóny, šipky), hopsadla, balanční podložky, švihadla, skákací gumy, obruče, kužely, hrací tunely...
IMITAČNÍ – napodobivé: takové hry a hračky podporují sociální, emocionální i jazykový vývoj, protože pomáhají dítěti vyprávět myšlenky (příběhy), které mu zrovna běží hlavou. Patří sem například: dětské kuchyňky, autíčka s garážemi, uklízecí sety, panenky a domečky pro panenky, maňásci, loutky, plyšáci, figurky zvířat..
KOGNITIVNÍ - „přemýšlecí“: takové hry a hračky podporují kognitivní vývoj dítěte tím, že ho učí řešit problémy, hledat důvody a chápat důsledky, podporují zvědavost, rozvíjí matematické dovednosti... Tyto typy hraček mimo jiné rozvíjí koordinaci rukou a očí a trénují jemnou motoriku. Mezi takové hračky patří například: LEGO a jiné stavebnice, kostky, puzzle, tangramy, korále, provlékačky vkládačky a stolní hry s pravidly.
SENZORICKÉ/KREATIVNÍ (tvořivé): jsou takové hry a hračky, které stimulují smysly, rozvíjí především sociální/emocionální dovednosti a jemnou motoriku. Nabízejí dítěti prostor pro relaxaci, podporují jeho schopnost soustředit se a učí ho vyjadřovat své emoce. Do této kategorie patří umělecké, tvořivé a hudební hračky. Příklady: umělecké potřeby (pastelky, křídy, barvy...), modelína, kinetický písek, hudební nástroje, dešťové hole, špátle, pompom kuličky, chlupaté ohebné drátky...
OSTATNÍ: všechny hračky, které nezařadíme do jedné z výše uvedených kategoríí – já sem řadím většinou elektronické „tlačítkové“, „řvoucí“ hračky a nesmysly, kterých by bylo lepší se zbavit :)
Logopedie JINAK: 2.díl Mluvte s dětmi
Jak taková návštěva u logopeda vypadá, co je důležité vědět předem a jak je důležité pracovat následně doma? A také o významu hry v komunikaci s dětmi.
Logopedie JINAK: 3.díl Hra ABC Cink
ABC CINK 🛎️ - hra, která baví nemůže chybět v žádné ambulanci. Hry, které mi umožní ponořit dítě do akce natolik, že neví, že se něco učí. ABC CINK od francouzské značky DJECO lahodí nejen oku 👉 vyzývá k akci nejen děti, ale i rodiče.
Logopedie JINAK: 6.díl Staňte se její součástí
Většina rozhovorů končí vzkazem k čtenářům, rodičům, a i tento rozhovor tak bezpochyby zakončíme. Klinická logopedka a máma Zuzana říká: " Staňte se součástí logopedie vašich dětí, jen tak může být úspěšná!".
Kateřina Hrubešová
Kateřina se stará o Facebookovou stránku Agátina světa, je také autorkou mnoha článků na Agátině blogu. Zkoumá vlastnosti našich hraček do nejmenšího detailu. O své poznatky se dělí v pravidelných článcích, které jsou součástí našich newsletterů.