Logopedie JINAK: 2.díl Mluvte s dětmi
Povídání o životě, o sladění mateřství s profesní kariérou, o cestě za vlastním sebepoznáním a realizací v rovnováze se Zuzanou Blažkovou, klinickou logopedkou a autorkou blogů Logopedie JINAK a Máma logopedka.
Zuzko, na svém blogu píšeš, že k rozvoji smyslového vnímání a následně řeči není třeba vlastně vůbec žádných pomůcek, přesto při své praxi využíváš nejrůznější hry.
Ano, hra je totiž ta nejpřirozenější aktivita prostřednictvím které děti objevují svět kolem sebe. Opravdu není třeba speciálních pomůcek a her, pokud máte dostatek znalostí a dovedností k tomu, abyste byli schopní dítě rozvíjet tam, kde je třeba. Ty znalosti a dovednosti se očekávají od nás-terapeutů, ne od rodičů. A právě proto jsou tady hračky a hry, které si můžete vytvořit, nebo koupit. Na nás je, abychom rodičům ukázali jak na to.
Hra jako taková má během návštěvy u tebe na děti pozitivní efekt v řadě směrů, nejenom v tom logopedickém, je to tak?
Baví mě hry, u kterých se nemusím držet návodu. Hry, které mi umožní ponořit dítě do akce natolik, že neví, že se něco učí. Hry, které vyzývají k akci nejen děti, ale i rodiče. Myslím, že se mnou budete souhlasit, když řeknu, že si rodiče z terapie odnesou mnohem více, když jsou její aktivní součástí. Pro mě je zase společná hra, při které můžu pozorovat interakci rodič & dítě, důležitým střípkem do diagnostické mozaiky, kterou si u každého skládám – dokážu si tak lépe představit, jak si spolu hrajete doma. Hra je totiž pro děti prostředkem učení se.
Nemluvte NA děti, mluvte S dětmi. Komunikace je o interakci. Proto si se svými dětmi povídejte, naslouchejte jim, vnímejte to, co říkají i jakým způsobem to říkají. Většina dětí si neuvědomuje, že jejich řeč potřebuje, jakkoliv napravovat. V praxi se často setkávám s tím, že děti neví, proč na logopedii jdou a co tam budou dělat. Často se tak zbytečně bojí bílého pláště a injekce. Není výjimkou, že ani rodiče nedokáží popsat, jaké obtíže jejich dítě má. Zkuste si uvědomit s jakou "zakázkou" za námi přicházíte, jaká jsou vaše očekávání? Povídejte si s dětmi o tom, co paní logopedka dělá a zkuste společně přijít na to, s čím by mohla pomoct zrovna jemu/jí. Přibližte dítěti prostředí, do kterého se společně vydáte a mluvte o tom, že si budete s „povídací tetou“ hrát.
Logopedie JINAK: 1.díl Jak to začalo
Logopedie JINAK: 3.díl Hra ABC Cink
Logopedie JINAK: 4.díl Běh na dlouhou trať