Potřebujete poradit? 770 601 604 Po - Pá 9:00 - 15:00
0
Košík
Úvodní stránka Mámin blog Kateřina Tesárková: Význam grafomotoriky je dnešním rodičům jasný

Kateřina Tesárková: Význam grafomotoriky je dnešním rodičům jasný

18. 6. 2018 3 minuty
Kristýna Křížová
Katka se jako zkušená speciální pedagožka zaměřuje především na grafomotoriku. Pomáhá dětem se správným úchopem tužky, zlepšením koordinace ruka-oko i zrakového vnímání a pozornosti. Co je podle ní nejlepším cvičením na rozvoj jemné motoriky u dětí? A jak šikovně používat tablety a telefony, aby děti pomáhaly rozvíjet?

Katko, jaká je podle Vás, speciální pedagožky se zaměřením na grafomotoriku, připravenost dnešních dětí na vstup do školy?  

Připravenost dnešních dětí se zlepšuje díky lepší informovanosti rodičů. Rodiče začínají více chápat důležitost grafomotoriky a jemné motoriky pro dobrý start ve škole. To se začíná projevovat i větším počtem dětí, které docházejí ke speciálnímu pedagogovi na grafomotorické nápravy, předškolní přípravku nebo nápravné programy.

Jak mohou rodiče sami aktivně podporovat správný rozvoj jemné motoriky u svých dětí?  

Nejjednodušším způsobem, jak rozvíjet jemnou motoriku u dětí, je zapojit děti do běžných denních a sebeobslužných činností, jako je vaření, pečení, skládání prádla, věšení prádla, spravování věcí, oblékání, obouvání a podobně. Dítě bude nejen trénovat jemnou motoriku a koordinaci oko-ruka, ale ještě si bude připadat jako důležitý člen rodiny. Navíc se učí trpělivosti, a to nejen děti, ale i rodiče. Učí se také vážit si práce druhých, protože zjistí, že ne vše je tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Samozřejmě vždy přizpůsobujeme činnosti věku a schopnostem dítěte.

Jaké výtvarné a psací potřeby by rodiče svým dětem měli vybírat?

Nejlépe takové, které podporují správný uchop a způsob psaní či kreslení. Nejvhodnější jsou trojhranné tužky a pastelky s měkčími tuhami a výraznými barvami. Pokud jsou barvy dostatečně syté, dítě nemá potřebu na tužky tlačit a mít křečovitý úchop.

Co se týká psacího náčiní, je vhodné, zvláště v první třídě, je volit ergonomicky tvarovaná pera, která dobře padnou do ruky. U leváků a dětí se zhoršenou jemnou motorikou by měla být výběru pera věnována zvýšená pozornost. Dítě by ideálně mělo mít možnost si pero vyzkoušet. Sama při lekcích s dětmi pracuji se značkou Stabilo, kterou pak doporučuji i rodičům.

Jak vnímáte vliv tabletů a mobilů u dětí? Máte tipy, jak je šikovně využít?  

Tablety a chytré mobilní telefony patří k dnešní době a pro děti jsou zcela normální. Tablet a telefon lze využít nejen jako motivaci či odměnu po cvičení, ale i jako pomůcku pro nácvik grafomotorických dovedností. Existuje mnoho hezkých a kvalitních aplikací. Pro nácvik koordinace oko-ruka bych doporučila aplikaci Hedgehog, kde děti kreslí linky tak, aby se k sobě dostali dva ježci. Ideální je ovládat aplikaci nejprve prstem a poté stylusem (tužka k ovládání tabletů a mobilů) s ergonomickým nástavcem na tužky. Používání tabletu nebo telefonu by vždy mělo mít jasná pravidla a předem stanovený čas. Pokud je to možné, tak by s dítětem měl pracovat dospělý, který podporuje dítě v komunikaci („Pověz mi, co se tam děje.“), dokončení úkolu („Nejprve dokonči úkol a teprve potom si otevři jinou hru.“) a dává mu zpětnou vazbu („To jsi vymyslel skvěle.“).

Internetový obchod
Sdílet
Kristýna Křížová Kristýna je zakladatelka a duše Agátina světa, kterému dává směr. Spolu se svou sestrou Lucií zkoumají české i zahraniční značky, aby do Agátina světa zařadily ty nejlepší hry a hračky. Protože jen hry, hračky, knížky a stavebnice, které vynikají přínosem pro děti, kvalitou zpracování, bezpečností i designem mohou patřit do Agátina světa. A takový je pak svět, který pro nás tvoří.