Hračky jako terapeutický nástroj
Hračky propojují svět dospělích a dětí
Každý člověk má pět základních smyslů: zrak, sluch, čich, chuť a hmat. Malé dítě musí tyto smysly nejdřive poznat, zažít a naučit používat. A právě hračky jsou skvělým učebním nástrojem, jak poznávat okolní svět, zdokonalovat motorické dovednosti, rozvíjet fantazii a smysly. Hračky také pomáhají vytvářet pouto mezi rodiči a dětmi. Mají i svoji roli v terapeutickém procesu. "Děti se díky nim více otevřou, což jim umožní sdílet i nepříjemné zážitky, kterými si prošly. Na svá trápení už nejsou sami,“ popisuje Jana Pěchová, preventistka Dětského krizového centra.
„Pro terapii jsou vhodné téměř všechny hračky a hry. Pomáhají dětem posilovat kontakt s emočním prožíváním, při ventilaci pocitů a prožitků, uvědomování a naplňování svých potřeb a hranic, posilování sebepojetí. Různé panenky a figurky nám zase pomáhají při přehrávání různých situací,“ říká Michaela Kolumpková, psycholožka Dětského krizového centra.
Foto: Mgr. Zora Dušková, ředitelka Dětského krizového centra, na slavnostním detašovaného pracoviště DKC na Rozstylském náměstím v Praze.
Hračky pomáhají i v Dětském krizovém centru
Dětské krizové centrum muselo v loňském roce odmítnout více než sto vážně ohrožených či tramatizovaných dětí a to z kapacitních důvodů. Letos se podařilo získat nové prostory, které byly slavnostně otevřeny 10. října 2019. Velmi nás těší, že Agátin svět mohl být součástí slavnostního otevření a mohl předat vstupní dar v podobě her a hraček, které vybaví novou terapeutickou hernu.
„Jako matky nás příběhy a počet týraných nebo jinak ohrožených dětí naprosto šokoval. Jestli jim hračky pomohou na chvíli zažít příjemné pocity, uvolnění a odreagování, pak splní svůj účel více než vrchovatě. Terapeutická herna je místem setkání psychoterapeutky a dítěte, které si prošlo tramatizující situací. Vybírali jsme hračky společně s psycholožkou Mgr. Michaelou Kolumpkovou, které povzbuzují sebevyjádření," vysvětluje Kristýna.