Alternativní školy (2/2): Daltonská škola a Jenský plán
Daltonská škola
V daltonském plánu žáci sepisují úmluvu s učiteli o harmonogramu práce na dané období. Posléze pracují samostatně nebo ve skupinách. Učivo stanovené na jeden rok mohou studenti zvládnout klidně za kratší časový úsek nebo i za delší. Žák rozhoduje sám o svém pracovním tempu. Podle daltonské terminologie je tzv. "zodpovědně svobodný".
Co je to daltonský úkol a daltonský blok?
Daltonský úkol je projekt, který musí být dokončen do určitého termínu. Ve školce děti zpracovávají několik tematických pracovních listů za týden. Starší děti pak pracují s encyklopediemi, počítačovými programy a dalšími zdroji, ze kterých samostatně nebo ve skupinách zpracovávají informace.
Daltonský blok je něco jako vyučovací hodina, během níž děti pracují na úkolech. Tento blok trvá většinou dvě vyučovací hodiny, a kromě práce na úkolech slouží také k procvičování učiva a k referátům. Daltonské úkoly se skládají z povinných i volitelných činností.
Typické znaky daltonského plánu:
- Při zadání úkolu prochází s žákem celý úkol učitel.
- Žák si s pomocí učitele připraví rozvrh práce.
- Díky rozvrhu se žáci dozví i termín a formu zkoušení z probraného učiva.
- Kreativní práce vlastním tempem.
- Mizí pasivita dítěte.
- Prostor pro odpočinek i práci navíc.
- Uvolnění atmosféry celé hodiny.
Jenská škola
Jenská škola je spíše společenství s rodinnou atmosférou. Vytváří přirozené a podnětné prostředí pro svobodný rozvoj.
Stejně jako daltonský plán, si školy a jednotliví pedagogové mohou jenský plán přizpůsobit svému stylu výuky po svém. Třídy jsou heterogenního složení, což znamená, že v jedné třídě jsou různě staré děti společně. Tento systém tak podporuje práci ve skupinách, kde si různě staří žáci s různými vědomostmi a znalostmi navzájem pomáhají. Studenti se specializují prostřednictvím volitelných předmětů.
Jenský plán kombinuje čtyři formy vzdělávání: rozhovor, práci, hru a slavnost. Po příchodu do školy je den vždy zahájen rozhovorem probíhajícím v kruhu. Žáci tak mohou poslouchat i sdělovat své pocity. Zároveň se žáci dozví, jaký je plán daného týdne. Rozhovor pak přechází v práci v menších skupinách. Volný čas včetně přestávek vyplňuje hra. Týdenní plán pak ukončuje slavnost a zároveň zahajuje nový týdenní plán.
Jenské třídy nevypadají jako klasické třídy, ale spíše jako dětský pokoj. Jsou přizpůsobeny činnostem menších skupin a volnému pohybu v prostoru.