6 hravých tipů pro rozvoj řeči a fantazie s předškoláky a prvňáčky
Obrázkové puzzle jako základ pro vyprávění příběhů
Základem našeho tipu jsou nádherná velká puzzle s vkusnými ilustracemi od oblíbené francouzské značky Janod. Tato puzzle obsahují 208 dílků a jsou zabalená v krásné kulaté krabici, díky které si je naši zákazníci oblíbili jako dárek i pro děti svých přátel či příbuzných. Na okrajích složeného puzzle (výsledný obrázek je kulatý a má průměr 50 cm) je bílý rámeček s více než 50 detaily z obrázku. A právě tyto detaily jsou výborným základem pro vytváření příběhů.
Prohlédněme si obrázek puzzle s hasiči. Hasí požár většího domu a povolali všechny druhy hasičských vozidel vč. helikoptéry; museli uzavřít část ulice, pomáhají těm, kteří se při požáru trochu zranili, zachraňují domácí zvířátka ze střechy ohroženého domu, vysvětlují novinářům i kolemjdoucím, co se stalo...
Tato velká puzzle od Janodu dětem krásně zaplní pěkný kousek volného odpoledne vlastní přípravou a pak hraním s řečí. Postupujeme takto:
-
nejprve je třeba poskládat obrázek z 208 dílků. Díky tomu děti trochu potrénují svou trpělivost a seznámí se se všemi detaily, které se na obrázku nacházejí.
-
pak můžete hrát soutěž, kdo jako první najde pět, deset či patnáct detailů z obrázku.
-
nyní, když obrázek děti dobře znají, můžete zkoušet vymýšlet příběhy.
6 tipů na vytváření příběhů a rozvoj řeči
Začněte třeba tím, že některým postavám dáte jména a řeknete si, kdo jsou čí rodiče, sourozenci apod. Pak můžete vymýšlet příběhy:
-
společný příběh: dítě řekne první větu o vybrané postavě z puzzle. Vy na ni navážete, začnete rozvíjet příběh. Po vás v příběhu pokračuje dítě a takto se střídáte tak dlouho, jak budete mít chuť. Podle nálady můžete do příběhu zapojovat další postavy z puzzle nebo jen odvíjet příběh vybraného dítěte či jeho rodiny.
-
vymýšlejte každý svůj příběh: dítě i vy vytváříte svůj příběh vybrané postavy či postav podle své nálady a fantazie
-
dávejte si úkoly: u větších dětí můžete zkusit náročnější verzi. Ať vymýšlíte společný příběh nebo každý svůj, paralelní, můžete protihráči dávat úkoly: když na něj přijde řada, dostane od vás zadání, jaký předmět (detail, postavu) z obrázku musí do pokračování svého příběhu zakomponovat.
-
trénujte logopedii/výslovnost: podobně jako u předchozího tipu si s dětmi dávejte úkoly, vybírejte však slova začínající či obsahující určitou hlásku, kterou v rámci logopedických cvičení potřebujete cvičit (puzzle s obrázkem hasičů se přirozeně nabízí pro nácvik sykavek, puzzle z lékařského prostředí je zase ideální pro hlásky R, Ř, L).
-
hravá angličtina: pojmenovávejte s dětmi prvky obrázku puzzle v angličtině; dítě může samo vyhledávat obrázky, které umí pojmenovat, nebo mu můžete vy dávat "diktát": řeknete anglické slovíčko a dítě musí najít obrázek na puzzle.
-
dávejte si hádanky: jeden hráč popíše určitou situaci či postavu z puzzle a druhý hráč ji musí na obrázku poznat a najít. Tato hříčka je vhodná nejen pro soutěživé děti, ale zejména pro ty, které se vyjadřují nesrozumitelně (ne z hlediska artikulace, ale z hlediska formulace věty, myšlenky...)
Existuje jistě celá řada dalších tipů, jak si s vtipem hrát s příběhy. V každém případě je však důležité, že s děmti budete mluvit, můžete jim opravovat a vysvětlovat časové posloupnosti či obohacovat slovní zásobu.