Batole 9-12 měsíců: Profesionální průzkumník
Z hlediska hraní a rozvíjení mají děti ve věku 9-12 měsíců tři základní zájmy a potřeby:
- Chci porozumět, jak to funguje, a ověřit si, zda to byla náhoda, nebo naopak pravidlo.
- Chci zjistit, co dokážu, jak já ovlivňuji věci kolem sebe (reakce na moji akci).
- Chci poznat, co všechno můžu vnímat (smyslový rozvoj).
1. Jak to funguje? A je to náhoda, nebo ne?
Jedním z cílů dítěte je zjistit, zda to, co se stalo (např. odkutálel se míček, kousnutí do dřevěné kostičky a následná bolest dásně, ...), byla náhoda či nikoliv. Jeho objev je dvojí: vlastní objev a následně zjištění, zda to, co se stalo, se stalo jen jednou, nebo to platí stále. Víme, že malé děti milují opakování. V každém období svého vývoje je fascinuje určitý jev, který si chtějí zkoušet stále a stále dokola. Stejně tak, až ještě o něco povyrostou, budou chtít číst stále dokola stejnou pohádku.
Proč tomu tak je? Opakování malým dětem přináší pocit jistoty. Druhý aspekt je ale to, že opakování akce ve hře (pustím kuličku, včera spadla – spadne i dnes?) jim dává důležitou informaci. Po určitém počtu opakování dítě pochopí, že jde o pravidlo a že příště se na tento jev může spolehnout a pro další hraní a objevování na něm stavět.
2. Jak já ovlivňuji okolí? Co se stane, když...?
Proč malé dítě na všechno sahá, strká vše do pusy, zkouší něco roztrhnout...? Protože zkouší, jak na jeho akci bude okolí reagovat. Pro malé dítě není dopředu jasné, který materiál je pevný a odolný a který poddajný. Není také předem jasné, který předmět je celistvý a který lze rozložit. Dítě je "tabula rasa" a dopředu neví, jaký předmět, jak zareaguje. Může to zjistit jedině pokusem. A jistotu získá jen tak, že svůj pokus zopakuje (viz předchozí bod). Nezlobte se tedy na něj, že zkouší, co vydrží každý materiál, každý předmět, který je v jeho dosahu. Dítě na začátku neví nic a každým pokusem, každou akcí, se něco nového dozvídá.
3. Co všechno můžu vnímat a cítit?
Dítě je "tabula rasa" i samo pro sebe. Stejně jako zkouší, jak na jeho akci zareaguje okolí, tak zkouší i to, jaké pocity může zažít a jakými všemi smysly může vnímat. Strkání hraček nebo jakýchkoliv předmětů do pusinky je pro malé dítě zkoumání smyslem chuti. Když hází různé předměty na zem, nezkoumá jen, zda skutečně zase spadnou, ale i to, jaký zvuk jejich dopad vyvolá. Je proto důležité dítěti vybírat hračky, které mu nabízejí i jiné smyslové prožitky než jen oční. Pro děti kolem jednoho roku je například skvělá dřevěná vkládačka se smyslovými kostkami. Dítě v rámci jedné hry zkoumá nejen to, kterou kostičku dokáže prostrčit zvoleným otvorem, ale i to, jaký zvuk a kdy kostička vydá.
Pro děti ve věku 9-12 měsíců také doporučujeme měkké kostičky Clemmy baby. Umožňují dětem stavění, házení, prostrkování otvory, i "ochutnávání" – kostičky jsou z měkkého a nezávadného materiálu, tak nemusíte mít strach. A posléze je můžete i snadno osprchovat ve vaně, ať jsou připraveny na další ochutnávačku. Všechny sady jsou kompatibilní a obohaceny o nějaké další prvky. Čímž značně rozšiřují možnosti, které se vašemu dítěti s kostičkami Clemmy nabízejí.