Zpíváme s dětmi předškolního věku
Opakování a napodobování
Mnohdy si to ani neuvědomujeme, ale děti po nás vše spontánně opakují, a to jak v pozitivním, tak v negativním slova smyslu. Pokud tedy začneme se zpíváním i doma, náš zpěv by měl být intonačně čistý. Zároveň je důležité tvořit tóny lehce s měkkým nasazením – nikoli křečovité „vyrážením“ jednotlivých stupňů melodie.
Volba písně a rozezpívání
Písničku vždy volte dle pěveckých možností dětí. Samozřejmě přihlédněte i k hudební tematice a ročnímu období a nezapomeňte zvolit vhodnou tóninu. Popřemýšlejte také, zda bude možnost na píseň navázat i další hudební činnosti (tanec, hudební nástroje…).
Tip: Inspirovat vás mohou například dětské písničky na CD nebo zpěvníky pro děti.
Máte zvolenou píseň a jak tedy pokračovat dál? Začněte s rozezpívacími cvičeními. Rozezpívání dětí je velmi důležité kvůli budování rozsahu a trénování správné synchronizace dechu a rezonance. Začněte ve střední hlasové poloze své ratolesti a pětistupňovou škálou pokračujte vždy po půltónech až do vyšších poloh.
Ideální pomůckou pro tyto účely je klavír či klávesy. Pokud je nemáte, můžete dítko při rozezpívání doprovázet třeba na kytaru.
V poloze, kdy se už vašemu dítku nebude zpívat dobře přestaňte a vracejte se zase po půltónech do střední polohy. Stejným způsobem pak procvičte i spodní hlasové polohy. Pozor na postoj, nádech a uvolněnou čelist.
Jdeme nacvičovat…
Máte vyřešen klavírní nebo kytarový doprovod? Pokud ne, zkuste využít flétnu nebo originál dané písně na CD. Pokud však původní tónina písně nebude pro vaše dítko zcela vhodná, bude pak problém tóninu transponovat.
Vlastní nácvik písně – text i melodii písně nacvičujeme současně. U předškolních dětí je nejlepší metodou nácviku právě nápodoba (náslech). Některé obtížnější části skladby je dobré několikrát procvičit formou hry na ozvěnu. Začněte v pomalejším tempu a buďte pro dítko pěveckým vzorem, o který se mohou hlasově opřít, pokud si nebudou jisté v melodii či v textu.
Děti si také význam textu a zpěv rády propojují s pohybem. Zapojte tedy fantazii a pantomimicky svým dětem ukazujte činnosti, o kterých se v písničce zpívá.
Tip na závěr: Jakmile si budou děti v textu i melodii jisté, zkuste vymyslet třeba jednoduché krokové variace nebo přidejte Orffovské nástroje, uvidíte, jak že zpívání bude bavit o to víc!